Chystáte se cestovat stopem a nemáte ponětí, kam si se zdviženým palcem stoupnout? Nebo jste to už zkoušeli a s žádným nebo mizivým úspěchem? Jak vypadá ideální místo pro stopování? Zajímá vás, podle jakých kritérií si vybírám místo já a zpravidla většina zkušených stopařů? Čtěte dál.
Když jsem se vydala stopovat poprvé, vůbec jsem netušila, jak to na dálnicích chodí, kde vůbec můžeme stát, kde bychom měli stát a kde to zkrátka bude nejvýhodnější. Nakonec jsme si stoupli na úplně nejhorší možné místo, které se nabízelo. Jak to dopadlo, se můžete dočíst v článku popisujícím náš první den na cestách, kterému bych klidně mohla přidat podnadpis „Jak nestopovat“.
Uvedu a následně popíši místa, která se ke stopování běžně využívají. Úspěšnost a celková kvalita těchto míst je pak ovlivněna řadou faktorů, které jsou zmíněny v druhé části tohoto článku.
Stopovací místa
Čerpací stanice
Čím větší, tím lepší – benzinka je stopovací místo číslo jedna. Můžete stopovat na výjezdu nebo oslovovat osobně lidi přímo u pumpy. Úplně nejlepší je, když k benzince náleží nějaké občerstvovací centrum (ideálně Mekáč, který přiláká masy lidí a vám poskytne WC a levné jídlo) nebo parkoviště vyhrazené pro kamiony (kde zas můžete přemlouvat rozespalé kamioňáky).
Mýtná brána
Ve státech, kde jsou poplatky při průjezdu placených úseků vybírány v mýtných branách, se objevuje i skvělá příležitost pro stopaře. Vhodné mýtné brány můžete nalézt například na francouzských nebo chorvatských dálnicích. Zásadní věcí pro stopaře je, že zde řidič musí zastavit/zpomalit a má tak šanci si nás všimnout. Avšak pozor! Tyto mýtné brány jsou oficiálně na území dálnice, kde by se chodec zásadně neměl pohybovat. Postih se v různých zemích liší, ale rada obecně – pozor na policajty (a taky na svou bezpečnost)!
- Mýtná brána v Chorvatsku
- Mýtná brána ve Francii
Nájezd na dálnici
Není to vždy hitparáda, ale když je nájezd šikovně postavený, dá se tu stopnout auto poměrně rychle. Hodně záleží na faktorech zmíněných níže v článku.
Odpočívadlo
Na cestách se často dostanete, i když třeba nechtěně, na odpočívadla. Nemám teď na mysli velké odpočívací komplexy pro kamiony s benzinkou a občerstvovacím zařízením (ty už jsem si směle troufla zařadit to kategorie čerpacích stanic). Poukazuji na místa podél dálnice, kde není nic jiného než malá plocha k zaparkování. Zpravidla je provoz na takových místech velmi sporadický, stopuje se zde špatně a může vás to stát plno drahocenných hodin. Odpočívadlům se vyhýbejte! V nouzi je to však také možnost.
Související články: 11. den – Oběti německého odpočívadla
Autobusová zastávka
Této varianty často využíváme, pokud chceme odstopovat z města. Uvědomme si však, že auta by zde správně zastavovat neměla, což samozřejmě může odradit dost řidičů, co by jinak zastavilo. K našim účelům si vybírejme především zastávky na okraji měst, kde spoje jezdí s hodinovou prodlevou. Nejsem si úplně jistá, zda byste pochodili na frekventované MHD zastávce v centru.
Světelná křižovatka
Další z možnost, jak se dostat z města. Nejlépe, pokud má dlouhé čekací intervaly, kdy auta stojí. V ten moment na ně můžete s úsměvem ukazovat ceduli nebo se snažit o nějaký osobnější kontakt – co jen daná situace dovolí.
Oficiální stopovací místo
Tzv. liftplaats můžeme najít pouze v Nizozemsku. Jedná se o místa, označená oficiální stopařskou značkou. Místní lidé o této zastávce často vědí a ti ochotní zajíždí na místo speciálně proto, aby mohli nějakého stopaře nabrat. Z vlastní zkušenosti mohu potvrdit, že tento systém opravdu funguje a odvoz se dá sehnat velmi rychle. Posledně jsme se na místě sešli 4 stopaři a jeden hodný řidič nás nabral všechny (můžete vidět na videu z Holandska přímo v akci).
- Liftplaats v Nizozemsku, zdroj: wikipedia.org
Související články: Popis Liftplaats na Hitchwiki
Mimo dálnice
Na okresních a jiných vedlejších cestách se dá stopovat bez problému po celé jejich délce, proto je zde na místě využít taktiku – chůze pozpátku a stopování. Když se nedaří, alespoň se směrem k cíli posunujete po svých. Úspěšnost „lovu“ je zde velmi vysoká, na rozdíl od dálnic nás však tyto cesty nejsou schopny posunout na velké vzdálenosti.
…
A teď už k faktorům, které určují kvalitu daného místa pro samotný akt stopování.
Faktory ovlivňující kvalitu místa
Vidí mě dobře?
Pokud mi má řidič zastavit, musí mě nejdříve vidět. A pouze vidět nestačí. Musí mít čas na to mě zaregistrovat, rozmyslet se, zda zastaví a pořádně si mě prohlédnout a to zrovna není otázka dvou vteřin. Proto není dobré stát v zatáčce nebo v místě, kde auta projíždí příliš velkou rychlostí. Vy sami si situaci můžete zlepšit/zhoršit svým oblečením – pokud splynete s prostředím, těžko na dálku upoutáte pozornost.
Mají kde zastavit?
Zásadní věc! Musíte řidiči přímo předem vymyslet místo, kde pohodlně zastaví a strategicky si podle toho stoupnout tak, abyste zároveň splňovali bod první. Těžko vám sebeochotnější řidič zastaví v místě, kde by mohlo dojít k výraznému omezení dopravy.
Usmívají se?
Nebo se mračí a ukazují nepěkná gesta? Ideální! Pokud máte s řidiči oční kontakt a dokonce je čas na vzájemnou interakci, máte na půl vyhráno. Jednak je celý proces stopování osobnější a na to lidi dávají a zároveň vás to bude více bavit. Stačí totiž málo (odraz slunce, špatný úhel, velká vzdálenost, vyšší rychlost…) a můžete svůj úsměv věnovat pouze anonymním odrazům čelních skel.
Jezdí?
Objeví se alespoň jedno auto za 15 minut? Pokud ne, je to dost bída a pravděpodobně je potřeba vymyslet alternativní strategii.
Jaké mají SPZ?
Pro fajnšmekry mezi stopaři se nabízí věnovat pozornost i SPZkám. Všímat si, s jakou frekvencí (nebo zda vůbec) projíždí auta s SPZ naší cílové destinace. Na základě vypozorovaných statistik pak modifikovat nápis na stopovací ceduli.
Plán B?
Pokaždé když dobudeme nové stopařské místo, vždy se nejdříve rozhlížím okolo, kde v případě nouze hlavu složit. Pokud v okolí žádný plácek na rozložení spacáku/stanu není, tak se hodně rychle koukám postarat o to, abychom odsud do setmění vypadli.
- Snažte se na situaci nahlížet očima řidiče.
Koneckonců, ať už stojíte kdekoliv a podmínky se velmi vzdalují od ideálních, nakonec se z místa vždycky nějak dostanete. Velkou roli na stopu hraje i štěstí a umění býti ve správný čas na správném místě.
Máš k něčemu dotazy nebo ti tu něco chybí? Neváhej se zmínit v komentářích 🙂
Velmi pěkné rady, snad začnu i stopovat 😀
Děkuji:) No já myslím, že bys určitě nelitoval 😛
tento článek by se líbil mému příteli, kterému se stopování líbí! 😀 Já stopovala jen dvakrát a vždy jen na krátké trasy, ale i tak jsem se trochu bála. Každopádně zajimavý blog, sleduji na insta a doufám, že koukneš ke mně na můj nově vznikající blog, kde bude i rubrika travel! 🙂
http://www.lifestylebirdie.com
Ona možná trocha toho strachu k tomu patří – nebudu tvrdit, že já se nikdy nebála 😀 A moc děkuji, to mě neskutečně těší 🙂 V nejbližší době plánujeme na instagram přispívat aktuální fotky z cesty na sever, tak snad bude na co koukat 😀
Díky za tip! O cestování já si vždy ráda počtu. Každopádně hodně štěstí s blogováním a mnoho pravidelných čtenářů 🙂
[…] a přebíhat dálnici. Navíc Hitchwiki pravila, že si máme dávat pozor, protože se jedná o stopování přímo na dálnici (mýtnou bránu) a často zde stopaře pokutuje policie. To nám prošlo zcela nečekaně naprosto […]